Joachim Meyerhoff - Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte
Roman
'Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte' is het derde deel in Joachim Meyerhoffs semi‑autobiografische cyclus 'Alle Toten fliegen hoch'.
In dit deel – origineel verschenen in 2015 – volgt Meyerhoff de lotgevallen van zijn alter ego: een jonge twintiger die wordt aangenomen aan de Otto‑Falckenberg‑toneelschool in München.
Omdat hij geen kamer kan vinden, komt hij bij zijn grootouders wonen: zijn grootmoeder is een ex‑actrice, diva‑achtig en vol levenslust; zijn grootvader een gepensioneerd, scherpzinnig maar half slechthorende filosofieprofessor.
Leegte en Lachen
Het boek balanceert op de grens van tragikomedie.
Enerzijds beschrijft Meyerhoff openhartig de existentiële leegte: het verlies van zijn oudere broer, de pijn van zijn ouders’ scheiding, en zijn eigen onzekerheid als beginnend acteur.
Anderzijds krijgt de lezer een herkenbaar en geestig portret van het samenleven met excentrieke ouderen, doorspekt met absurde dagelijkse rituelen (veel drank inbegrepen) en de chaotische realiteit van het toneelleven .
Sterke punten
- Een ode aan familiebanden: vooral de interacties met zijn grootmoeder, “de diva”, worden liefdevol en humoristisch omschreven.
- Toon en stijl: Meyerhoff beheerst de kunst om komiek en tragedie te verweven – zijn observaties over “Risse, Sprünge, Lücken” maken diepe indruk.
- Autobiografische diepgang: gebeurtenissen zoals de tragische dood van zijn broer vormen de ruggengraat van zijn persoonlijke en artistieke zoekproces.
Kortom: een ontroerend, geestig en eerlijk relaas over opgroeien, verlies, opladen bij familie, en het worstelen met talent en leegte. Ideaal voor liefhebbers van literatuur waarin komedie en melancholie hand in hand gaan.
De pers over het boek
‘Misschien wel zijn beste boek tot nu toe. Het komische is komischer geworden en de ernst ernstiger.’ – Frankfurter Rundschau
‘Meyerhoff is een meester in de scherpe observatie die nooit de grenzen van het mededogen uit het oog verliest.
Een weemoedige komedie.’ – NRC Handelsblad
‘Humor, pijn en oog voor detail zijn de ingrediënten waarmee Meyerhoff zijn jeugdherinneringen reconstrueert.****’ – de Volkskrant
‘Vertederend, ontroerend en onbedaarlijk grappig.’ – Zin Magazine
Joachim Meyerhoff (1967) is niet alleen een gevierd acteur (onder andere Burgtheater, Schaubühne), maar ook in Duitsland gerespecteerd als schrijver.
Hij ontving meerdere literaire prijzen.